Žepnina od A do Ž


Otroci začenjajo razvijati spretnosti na področju osebnih financ, če jim nudimo prave priložnosti, že v zgodnjem otroštvu. Ključno je, da ob starševskem nadzoru spodbujamo njihovo sposobnost sprejemanja finančnih odločitev. S pogovori o upravljanju denarja omogočamo otrokom razvijanje ključnih veščin za sprejemanje pomembnih odločitev o tem, kako razporediti denar, ki ga imajo na voljo. Te spretnosti bodo koristile njihovi finančni pismenosti in odgovornosti v odrasli dobi.  Žepnina pogosto ponudi prvi stik z veščinami odgovornega ravnanja z denarjem. Je tudi čudovita učna izkušnja, saj se bo otrok znašel v situaciji, kjer bo moral pretehtati med željami in potrebami in se odločiti, kam bo usmeril svoj denar.  
 

Kdaj je primeren trenutek, da otrok začne dobivati žepnino?

Vsak otrok je edinstven, enako velja za različna gospodinjstva. Odločitev, kdaj in ali sploh začeti dajati žepnino otroku, je odvisna od vaše presoje, vendar strokovnjaki večinoma soglašajo, da je pred petim letom otrok za tovrstno odgovornost še premajhen. Po drugi strani nekateri priporočajo tudi, da naj bi otrok mesečno dobil toliko žepnine, kolikor je star. V prvi vrsti je pomembno, da žepnino prilagodite svojim zmožnostim. 
 

Žepnina je čudovito učno orodje

Razlika v mesečni žepnini med otroki in starejšimi mladostniki je odvisna od različnih dejavnikov, kot so razvojna stopnja, potrebe in odgovornosti posameznika. 

Otroci se na začetku učijo finančne odgovornosti, običajno z majhnimi nakupi ali varčevanjem za manjše želje. Starejši mladostniki naj bi se naučili bolj kompleksnih finančnih konceptov, kot so načrtovanje proračuna, dolgoročno varčevanje in upravljanje večjih finančnih odgovornosti. 
 

Čemu naj bo namenjena žepnina in kako naj jo otrok porabi?

Ko je otrok še v osnovni šoli, si lahko z žepnino uresniči željo po igrači ali sladkariji, ostale obveznosti pa krijejo starši. 
Ob vstopu v srednjo šolo se višina mesečne žepnine poveča, otrok pa naj si z njo krije različne stroške, kot so malica, prevoz, telefon in podobno. Pri tem se lahko oprete na pravilo 70 : 20 : 10, ki določa, da je 70 % žepnine namenjene stroškom, 10 % varčevanju, z 20 % pa otrok razpolaga sam.

Na ta način se bo najstnik naučil, da je velik del prihodka vedno namenjen življenjskim stroškom, le od njega pa je odvisno, kako bo porabil preostanek. Prav tako se bo naučil, da se mu zaradi prevelike potratnosti lahko zgodi, da mu bo zmanjkalo denarja za položnice in si bo denar moral izposoditi ali poseči v svoje prihranke.
 

Postopno varčevanje

Že pri majhnem otroku je priporočljivo, da del mesečne žepnine nameni v dolgoročno in kratkoročno varčevanje. S kratkoročnim si lahko privošči večji izdatek, kot je želeno kolo ali dražja elektronska oprema, z dolgoročnim varčevanjem pa bo vlagal v izpit za avto, študij v tujini, prvi avto in podobno.

Premišljeno odločitev o postopnem varčevanju ali odprtju varčevalnega računa za otroka je pametno sprejeti čimprej, vsekakor pa, ko je otrok še majhen. Skozi leta lahko vaš otrok z varčevanjem pride do pomembne vsote; tako bo na primer ob vstopu v srednjo šolo ali fakulteto že razpolagal z večjim zneskom. Uporaba trajnika, ki redno prenaša sredstva z osebnega računa na varčevalni račun, bo poskrbela, da se vaši plemeniti nameni ne bodo izgubili v toku časa. Paketni transakcijski račun lahko odprete na otrokovo ime, z njim pa lahko upravljate do 15. oziroma 18. leta. 
 

Na napakah se učimo

Pomembno je tudi, da otrokom dovolimo, da delajo napake danes in se iz njih učijo, saj je boljše, da pridobijo izkušnje v mladosti, kot da odrastejo brez osnovnega znanja o gospodarnem ravnanju z denarjem. Namesto da jim narekujemo, kako naj porabijo svojo žepnino, jih spodbujajmo k samostojnosti, obenem pa jim nudimo podporo in razumevanje, kadar naredijo napako. V primeru napake se z otrokom pogovorimo, mu pomagamo razumeti, zakaj neko ravnanje ni primerno.
 

Žepnina kot nagrada: da ali ne?

Povezovanje žepnine z nagradami ima lahko tako pozitivne kot tudi potencialno negativne učinke. Nagrade, vključno z žepnino, lahko služijo kot učinkovit motivacijski instrument. Otroci in mladostniki se lahko zavzamejo za opravljanje nalog ali doseganje ciljev, če jim obljubimo nagrado. Povezovanje žepnine z nagradami lahko otrokom pomaga razumeti povezavo med trudom in pozitivnimi posledicami.

Vendar pa sodobni pristopi k vzgoji in poučevanju vključujejo tudi koncepte, ki spodbujajo notranjo motivacijo in samoregulacijo. To pomeni, da otrokom pomagamo razvijati notranje zadovoljstvo pri opravljanju nalog brez pričakovanja zunanje nagrade. Obstaja namreč tveganje, da bodo otroci izgubili zanimanje za opravljanje nalog, ki niso povezane s finančno nagrado.

Če se otroci preveč osredotočijo na prejem nagrade za vsako opravljeno nalogo, lahko razvijejo pričakovanje, da bodo vedno nagrajeni, kar v resničnem življenju ni vedno mogoče.  Otroka lahko sicer dodatno nagradite za dela, ki jih opravi zunaj ustaljene rutine, vendar ne za vsakodnevna opravila v gospodinjstvu. Tudi vi niste plačani za gospodinjska opravila. 

Ključno je najti uravnotežen pristop, ki spodbuja razvoj notranje motivacije, hkrati pa omogoča uporabo zunanjih nagrad kot možnega motivacijskega orodja. Pomembno je tudi upoštevati individualne razlike med otroki in prilagoditi pristop glede na njihove potrebe in osebnostne značilnosti.

 

Vodimo z zgledom

Žepnina otroke uči finančne odgovornosti, otroci pa se učijo z zgledom, zato je v prvi vrsti pomembno, da smo finančno odgovorni prav odrasli.